Tipy pre šetrenie palivom na cestách
Šetrenie palivom na cestách

Tablety do paliva? Ako pri chorom človeku? Laikovi, ktorý s tým nemá ešte skúsenosti, sa to môže zdať ako zvláštna metóda zvyšovanie účinnosti motora v aute.

V skutočnosti je to veľmi dobrý nápad. Aditíva do paliva sa netreba báť. Aj keď je pravda, že jeho účinky môžu byť jemnejšie ako sľubuje reklama. Pozitívny efekt tu však rozhodne je. Na začiatok si však treba povedať, že aditívum určite nezvýši oktánové číslo benzínu alebo niečo podobné.

Hlavným lákadlom pre motoristov je efektívnejšie spaľovanie. To vám bude sľubovať každý distribútor podobného prípravku. A áno, môžete si to overiť na vlastnom aute. V aditíve je niekoľko sofistikovane namiešaných chemikálií, z ktorých obzvlášť ferocén má za úlohu zlepšiť prehorenie palliva. Motor by mal bežať hladšie a aj riadenie je vraj o niečo príjemnejšie. Aj keď je možné, že to len tak „voľným okom“ nezaregistrujete. V tom prípade si môžete preštudovať priložené tabuľky pri výrobku. Naozaj dobré aditívum na trhu by malo byť preskúšané v štátnych skúšobniach.

Upravený motor
Ekologicky zameraných vodičov určite zaujme čistejšia prevádzka auta. Niektoré aditíva na etikete uvádzajú až o štvrtinu nižšie emisie a to nie je zanedbateľné číslo. Práve autá sa dosť veľkou mierou podieľajú na tvorbe „uhlíkovej stopy“ v atmosfére a tým pádom sa podieľajú na skleníkovom efekte, globálnych klimatických zmenách a podobne.

Doležitá je aj nižšia produkcia oxidu uhoľnatého. Tento plyn je nazývaný tichý zabijak – a len máločo na svete má na svedomí viac životov. Udusených ľudí vo vlastnej garáži je ročne veľké množstvo, aj u nás mávame v novinách takéto správy. Pre nás je hlavné, že tento plyn bez farby a zápachu vzniká najmä pri nedoknalom spaľovaní, ktoré práve odstraňujeme používaním prídavku do paliva.

Po výkonnostom, ekologickom a bezpečnostnom hľadisku tu máme hľadisko ekonomické. Čiže úspora paliva. Tiež veľmi dôležitá položka – pre mnohých najdôležitejšia. Aj úsporu aditíva sľubujú pri občasnom používaní auta je asi zanedbateľná, no pri častom jazdení sa odrazí na rozpočte.

A čo menšie opotrebenie motora? Výborná vlastnosť aditíva je čistenie motora, chemickým a vraj aj mechanickým spôsobom. V niekoľkých motoristických magazínoch túto vlastnosť aditíva redaktori testovali a potvrdili, že je to pravda. Sacie ventily, výfukové potrubia a ďaľšie súčasti boli čistejšie, menej zanesené a vyzerali novšie.

Kanistre na benzín

Ako sme už naznačili vyššie, látok v aditíve je veľa, viac ako desať a každá má inú funkciu. Napríklad bavlníkový olej má za úlohu zvyšovať výkon motora. Ide na to šikovne, vytvára klzný film v motore a znižuje trenie. Trecia sila, je mimochodom, pre pohyb auta najdôležitejšia, ale nie v motore. Takže v kombinácii s lepším spaľovaním ide o nárast výkonu vášho vozidla.

Kvalitné aditívum sa neobmedzuje iba na určité druhy vozidiel, mali by byť použiteľné v naftových aj benzínových motoroch, nemal by byť rozdiel medzi osobným autom alebo nákladným. Výrobcu si môže každý zákazník preveriť – ak je na trhu dlhšie a ľudia sú s jeho výrobkami spokojní, môžete do toho smelo ísť aj vy. Hlavne nekúpiť prvý „noname“ čínsky výrobok, ktorý vám padne do očí.

Na záver si môžeme prebrať poznámku z titulku – keď je to aditívum také skvelé, prečo sa proti nemu automobilky stavajú alebo dokonca ho neodporúčajú v manuáloch? Automobilky v zásade nemajú rady produkty tretích strán, nad ktorými nemajú kontrolu. Je to možno právno-obchodný spor, než technický. Pretože v autoservise vám to aditívum môžu vrelo odporúčať s dobrými referenciami. Je to na rozhodnutí každého vodiča.